Friday, May 27, 2011

cun!!


assalamualaikum..



wah2..slamat pagi n slamat berhari jumaat...hihihihi...slalunya org sarapan pagi mkan nasi greng ka..mkan kuih2,.kan3..tapi kepelikan yg berlaku kat aku ni..bgun2 ja trus p tgok cita CUN!..dorg cakap best...x mnyabar lagsung kn...
penggambaran dbuat skitar KL n KEDAH...memang bestt..n cita ni ak tgok memang santai lorhhh....karya pengarah Osman Ali..ala yg mngarah filem Anak Halal tu..pnah tgok kn..ak pon memang layan cita tu..n cita dia kali ni pun memang cun seyyyy..hahahhah...

review sket pasai cita cun ni..wah..da slank2 kedah na..hahahahha..............


Sinopsis ringkas, Cun adalah filem genre komedi romantik antara Atan (Remy) dan Luna Latisya (Maya Karin). Luna yang berkerja sebagai hos program gosip, Meletops (macam Melodi) menyaksikan sendiri balaknya, Rayyan Hidayat (Jehan Miskin) kantoi berkhalwat dengan seorang awek (Marsha). Jadi untuk melepaskan kekecewaannya, dia lari bawa diri mencari tenang di kampung PA-nya, Tom (Faezah Elai) di Kedah. Di situlah dia berkenalan dengan Atan dan keluarganya, lalu detik komedi dan romantik pun bermula.

Plotnya mudah dan ringkas. Tapi, orang jenis aku ni kalau menonton filem cenderung melihat makna kedua yang cuba diselitkan pengarahnya. Mungkin juga pengarahnya tak ada niat mahu menyelit apa-apa makna pun, cuma aku yang suka faham sesuatu makna itu begitu adalah begitu.

Aku juga tak nak ulas pasal sinematografi, apatah lagi runut bunyi sebab aku tak pergi sekolah filem. Asalkan lagu itu sesuai dengan genre filem dan shoot kamera pula nampak cantik, rajin dan sukar, ia cukup baik.

Ok, kita ulas pula pasal plot dan makna filem. Sama seperti filem-filem dulu, Cun mengulangi plot lama dan paling laku dalam sejarah perfileman dunia, iaitu cerita cinta antara dua darjat. Kaya dan miskin. Artis dan orang biasa. Kampung dan bandar. Hodoh dan cantik (senaraikan antonim cinta yang ada).

Tapi, apa yang membuatkan Cun istimewa dan nampak berjiwa besar ialah nilai falsafah dan pertembungan ideologi antara kapitalisme dan sosialisme. Dua faham yang selalu bergaduh, menindas dan ditindas, tidak pernah sebulu serta sering salah faham, tetapi masih hidup bersama.

Dalam filem ini, Atan, keluarga dan kampungnya mewakili sosialisme, manakala Luna, Rayyan, krew Meletops dan dunia artis adalah kapitalisme, berpaksi kepada keuntungan semata-mata.

Dunia Atan adalah kampungnya yang mana dia dan keluarganya meneruskan kelangsungan hidup dengan membanting tulang di bendang. Sesekali kalau mahu berseronok, mereka akan keluar berkaraoke (sampai naik sheikh) di Restoran Bedah, ataupun jalan-jalan ke pekan (bandar Alor Setar). Aset istimewa dimiliki Atan ialah seekor kerbau bernama Kembang dan lori buruk buat mengangkut baja.

Ironinya, dunia Luna pula langsung tidak memerlukan tulang empat kerat untuk dia memiliki sebuah Fairlady. Cukup dengan bekerja menjual gosip artis atau cerita dalam spender orang. Jika dalam skop lebih besar, dunia artis ni boleh juga disamakan dengan dunia politik kita. Cerita ekonomi tak ada, buat kerja tak pandai, tapi banyak cerita pasal seks, sembang merapu pung pang pung pang dalam Parlimen, makan rasuah, jadi pengerusi pacak syarikat GLC atau mana-mana agensi kerajaan dan bila cukup bulan, gaji masyukkkkkkk...

Babak paling sinis adalah ketika Atan membaiki Fairlady Luna selepas disindir hanya mampu membaiki lori buruk. Sebaik saja menghidupkan kereta, lihatlah reaksi bangga Atan (buka dada dan betulkan baju) atas kejayaannya itu. Ia mesej sinikal kepada kaum buruh yang hanya mampu menumpang bangga dengan kekayaan milik si kapitalis. Aku terbayangkan dialog si buruh sedang tersenyum sambil berkata, "Dulu KLCC tu aku yang buat." "Lu tahu kereta YB tu siapa repair, gua beb!" "Baju Datuk Jib aku yang jahit kau tau.." Ironinya, apakah nikmat kemakmuran atas keringat buruh-buruh itu terbayar? Apakah cukup dengan sedikit puji-pujian, sehelai kain pelikat dan duit kopi seminggu dua?

Babak eksploitasi kelompok kapitalis ke atas kaum buruh jelas dipaparkan dalam banyak adegan yang menyebabkan cinta Atan-Luna dilanda konflik. Antaranya, produser Meletops (Ning Baizura) menggunakan kisah cinta Atan-Luna-Rayyan untuk menaikkan rating programnya, sekali gus memaksa Atan melepaskan cintanya terhadap Luna.

Namun, ada satu daya yang menjadi tenaga kepada Atan untuk mengejar semula kekasihnya, Luna. Daya yang berjaya meruntuhkan segala isme-isme di dunia. Ia tidak lain dan tidak bukan ialah cinta..

Cinta mendesak Atan mencari Luna di KL dan siapa sangka dengan bersenjatakan air mata Atan berjaya menyentap emosi kapitalis yang meraih untung atas sengsara orang lain. Babak Atan bawa famili pergi KL naik lori buruk dan sound setepek sambil mata bergenang air mata kepada semua krew program Meletops adalah adegan paling emosional dan penuh semangat penentangan kapitalisme dalam sejarah filem komedi romantik Melayu.

Cun memberitahu betapa materi kuasa material akhirnya ditundukkan daya cinta dan air mata yang akrab dengan kemanusiaan meski ia selalu dilupakan. Chewwah..

buat apa kita kejar mimpi klau hati kita hancur!!!

SAYONARA!!

- Syukran Ma'Assalam -

2 comments:

cpahniza said...

nak tgk la cita ni..mcm best ja...

Dayanqphrofile said...

ahahhaha..aah..mmg best...jum tgokkk..hihihh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...