Tuesday, November 15, 2011

Kita hanya ingat pada al-Quran bila..




- perlukan ayat-ayat "fadhai'l a'mal" (ayat2 yg ada kelebihan cth macam ayat rukyah, ayat pengasih, ayat pembuka rezeki, ayat utk berjaya dalam peperiksaan dll )

- ada program2 tilawah al-Quran, tadarus al-Quran dan seumpamanya. Hanya utk majlis2 tertentu je.

- perlukan dalil utk menghentam dan melawan satu pihak lagi yakni utk menegakkan hujah sendiri. Nak al-Quran yang ikut hujah dia, bukan dia yang sepatutnya ikut hujah al-Quran.

- berada dalam suasana yg menakutkan. Takut gelap, takut hantu.

- berada dalam suasana sedih akibat kematian atau orang tgh nazak nak mati. Masa ni lah kita dengar bacaan2 Ya Sin dan sebagainya.

- berada dalam keadaan getir. Contohnya tsunami, banjir besar dalam keadaan ketakutan yang amat sangat.

- berada dalam keadaan insaf selepas apa-apa musibah..cthnya putus cinta, putus tunang, cerai, hilang harta benda sebagainya.. Masa ni ingatlah nak baca al-Quran kejap, bila dah happy? Al-Quran dilupakan kembali.

- orang suruh jadi imam solat spt solat terawih, solat fardhu. Time ni kalut nak hafal ayat al-Quran.

- sampai masa nak kahwin. Al-Quran dijadikan saksi. Juga sebagai hantaran. Kadang2 diganti dengan buku, "Aku Terima Nikahnya".

- hati tidak tenang. Alhamdulillah, masih ingat kamu pada al-Quran. Masih cari lagi al-Quran.

Anda boleh senaraikan sendiri bila baru anda teringat pada al-Quran..

Kita ingat pada orang yang kita sayang, tapi kita lupa pada sesuatu yang lebih patut kita sayang.

Sekiranya kita tidak tahu membaca al-Quran, maka pelajarilah. Ajak anak dan isteri belajar al-Quran. Sebuah hadis mengenai kelebihan belajar al-Quran daripada Abu Umamah, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Belajarlah kamu al-Quran, maka kelak pada Hari Kiamat akan datang pada ahlinya ketika sangat berhajat kepadanya. Lalu ia datang dalam bentuk yang seindah-indahnya, lalu bertanya: “Kenalkah engkau kepadaku? Ahli Quran menjawab: Siapakah engkau? Jawabnya: Akulah yang kamu cinta dan kamu sanjung. Bahkan kamu sudah bangun malam untukku dan biasa membacaku pada siang hari.

“Lalu ia berkata: Kemungkinan kau al-Quran. Kemudian ia membawa orangnya menghadap Allah, lalu diberi kerajaan di tangan kanan, kekal di tangan kiri dan dipakaikan mahkota di atas kepalanya serta kedua orang tuanya yang Muslim diberi perhiasan yang tidak dapat ditukar dengan dunia walaupun berlipat kali ganda sehingga keduanya bertanya: Dari manakah kami mendapat ini, padahal amal kami tidak sampai ke sini? Lalu dijawab: Ini kamu dapat kerana anakmu telah mempelajari al-Quran, maka kamu berdua diberi ini. Demikianlah, wallahua’lam.



- Syukran Ma'Assalam -

1 comment:

Faz Abas said...

bacalah al-quran setiap hari walau hanya sepotong ayat...

jemput singgah ke www.kisah-dan-kasih.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...