Monday, June 25, 2012

Memaafkan Lebih Baik Dari Membenci atau Berdendam



Disaat kita bersendirian dan kesepian..begitu berat beban hidup ini ketika kita disakiti atau dizalimi oleh orang yang kita sayangi atau orang lain..mengadu kepada Allah dengan tanpa disedari air mata itu mengalir membasahi pipi, tak kuasa untuk dibendungnya kerana perit dihati, 'Ya Allah, bagaimana caranya menyembuhkan luka hati ini?' 


Ujian dan dugaan tidak rela untuk dipikul sendiri. Suatu yang mustahil untuk mengubah apa yang sudah terjadi kerana luka itu teramat perit. Marah,dendam dan kecewa bercampur aduk, 'kamulah penyebab aku menderita begini!' Aku akan hancurkan kamu!' 


jika kita telah disakiti dengan begitu hebatnya kemarahan, hati menjadi mudah kotor dengan nafsu membalas dendam dan ingin kembali menyakiti perbuatan orang yang telah menyakiti hati.





Kebahagiaan atau penderitaan tidak perlu mencari siapa yang bersalah, atau yang menyebabkan hidup kita menderita. Kita harus mampu memaafkan orang lain yang telah menyakiti hati kita. 


Mohonlah ampunan kepada Allah untuknya. Sebenarnya kita termasuk orang yang diberikan rahmat oleh Allah. Jika kita disakiti bererti kita sedang teraniaya. Orang yang teraniaya adalah orang yang sedang diuji sekaligus diberikan kemudahan oleh Allah Taala. 


Allah memberikan dua pilihan membalas perbuatannya atau memaafkan. Jika kita tidak membalas tetapi bersabar dan memaafkan orang yang telah menyakiti kita maka Allah akan memberikan ampunan dosa-dosa dan Allah menganugerahkan kepada kita kehidupan yang lebih sihat, indah dan membahagiakan.




'Dan bagi orang-orang yang apabila mereka diperlakukan dengan dzalim mereka membela diri. Dan balasan suatu kejahatan adalah kejahatan yang serupa, maka barangsiapa memaafkan dan berbuat baik maka pahalanya atas Allah. 


Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang zalim. Dan sesungguhnya orang-orang yang membela diri sesudah teraniaya, tidak ada dosa atas mereka. Sesungguhnya doa itu atas orang-orang yang berbuat dzalim kepada manusia dan melampaui batas dimuka bumi tanpa hak. Mereka itu mendapat azab yang pedih. Tetapi orang yang bersabar dan memaafkan sesungguhnya perbuatan demikian itu termasuk hal-hal yang diutamakan.' (QS. Asy-Syuura' 39-43).


















p/s : oh maafkan beta sekiranya hamba mmbuat kesilapan pada tuan2 hamba..ohoiiii..hihihi




- Syukran Ma'Assalam -

7 comments:

Sue-Rya Qistina said...

memaafkan itu mmg mudah, tp utk melupakan itu mmg susah :(

dayangNoor said...

ermmm...sama2 muhasabah diri..^_^

вʋввℓɛ ρσρƨ said...

i will forgive, but i never forget ;) hehe.

dayangNoor said...

hahaha..slalu cam tu la,hihi

cik najihah said...

lebih baik memaafkan..even susah lebih baik begitu..lmbat laun akan hilang rasa sakit hati tu..

dayangNoor said...

insyaAllah..ramai bleh mmafkan..tapi ramai org sukar melupakan..hihi

miss biebbiey said...

saya minta maaf juga ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...